I børnehuset Blåkildevej møder vi børnene der hvor de er i deres nærmeste udviklingszone og ser alle børns potentialer.
Vi arbejder bevist med at skabe positive fortællinger om børnene i fællesskabet og belyse deres kompetencer.
Vi ser det enkle barn som kompetent og selvstændigt.
Vi følger børnene og giver det værdi at lytte til børnenes stemme.
I børnehuset blåkildevej er en af vores vigtigste værdier at det er en voksne har ansvaret for relationen.
Dannelse og børneperspektiv
Det pædagogiske personale er rollemodeller for børnene og skal vise dem vejen.
Vi har fokus på mestring af egen krop, og dannelse omkring selvhjulpenhed, gennem hverdagens rutiner som garderobe og skiftesituationer.
I børnehuset Blåkildevej arbejder vi med dannelse og læring omkring måltiderne. Vi arbejder med madmodighed. Måltiden er en stor del af børnenes dagligdag i institutionen og et tidspunkt der er stor mulighed for at skabe læring og dannelse.
Leg
Leg er vigtig for børn. I legen opdager, bearbejder og udforsker de deres omverden og sig selv.
Lege og legemiljøer er en stor del af børnenes dag i børnehuset Blåkildevej. Vi understøtter barnets leg og understøtter legen gennem sproget, så børnene får øje på hinanden i legen.
De voksne er beviste om hvorvidt de deltager i legen, guider, eller giver plads til den frie leg.
Læring
Gennem trygge relationer sikre vi at læring finder sted.
Læring sker hele dagen. Dette er både i leg, hverdagsrutiner og måltider.
Vi skaber og udvikler læringsmiljøer som er tydelige, inspirerende og udviklende for leg og læring.
Vi bestræber os på at skabe et læringsmiljø som gør det muligt for børnene at oplever sig selv som et handlende, kompetent og selvstændigt væsen.
Børnefællesskaber
Alle børn har ret til at være en del af et børnefællesskab. For at sikre at alle børn er med i et fællesskab deler vi børnene op i mindre grupper hver dag
Vi arbejde bevist med og omkring børnefællesskaber, det gør at børnene ikke kun får øje for hinanden, men også hinandens kompetencer.
Vores børnefællesskaber bliver dannet ud fra hvilke kompetencer børnene skal understøttes i. Det kan bla. Være sprogligt, motorisk, legekompetencer eller det relationelle.