Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Sådan arbejder vi

Børnesyn

  • I børnehuset Blåkildevej møder vi børnene der hvor de er i deres nærmeste udviklingszone og ser alle børns potentialer.
  • Vi arbejder bevist med at skabe positive fortællinger om børnene i fællesskabet og belyse deres kompetencer.
  • Vi ser det enkle barn som kompetent og selvstændigt.
  • Vi følger børnene og giver det værdi at lytte til børnenes stemme.
  • I børnehuset blåkildevej er en af vores vigtigste værdier at det er en voksne har ansvaret for relationen.

Dannelse og børneperspektiv

  • Det pædagogiske personale er rollemodeller for børnene og skal vise dem vejen.
  • Vi har fokus på mestring af egen krop, og dannelse omkring selvhjulpenhed, gennem hverdagens rutiner som garderobe og skiftesituationer.
  • I børnehuset Blåkildevej arbejder vi med dannelse og læring omkring måltiderne. Vi arbejder med madmodighed. Måltiden er en stor del af børnenes dagligdag i institutionen og et tidspunkt der er stor mulighed for at skabe læring og dannelse.

Leg

  • Leg er vigtig for børn. I legen opdager, bearbejder og udforsker de deres omverden og sig selv.
  • Lege og legemiljøer er en stor del af børnenes dag i børnehuset Blåkildevej. Vi understøtter barnets leg og understøtter legen gennem sproget, så børnene får øje på hinanden i legen.
  • De voksne er beviste om hvorvidt de deltager i legen, guider, eller giver plads til den frie leg.

Læring

  • Gennem trygge relationer sikre vi at læring finder sted.
  • Læring sker hele dagen. Dette er både i leg, hverdagsrutiner og måltider.
  • Vi skaber og udvikler læringsmiljøer som er tydelige, inspirerende og udviklende for leg og læring.
  • Vi bestræber os på at skabe et læringsmiljø som gør det muligt for børnene at oplever sig selv som et handlende, kompetent og selvstændigt væsen.

Børnefællesskaber

  • Alle børn har ret til at være en del af et børnefællesskab. For at sikre at alle børn er med i et fællesskab deler vi børnene op i mindre grupper hver dag
  • Vi arbejde bevist med og omkring børnefællesskaber, det gør at børnene ikke kun får øje for hinanden, men også hinandens kompetencer.
  •  Vores børnefællesskaber bliver dannet ud fra hvilke kompetencer børnene skal understøttes i. Det kan bla. Være sprogligt, motorisk, legekompetencer eller det relationelle.