Velovervejet leg skaber gode relationer

Udvikling fremmes gennem leg

Leg er en vigtig del af børns udvikling derfor er plads til leg i Børnehuset Blåkildevej. Der er plads til meget leg hver dag. Når børn leger er det vigtigt, at voksne spiller en aktiv reflekteret rolle i børns leg. En aktiv rolle kan både være, at gå foran og sætte bestemt retning for legen, det kan være at være på sidelinjen og komme med små input, guide og fodre legen med nye initiativer, når den er ved, at gå i stå. Endeligt kan den voksne også vælge, at trække sig helt. Give børnene lov til, at lege selv helt uden opsyn, guidning og vejledning, men ”blot” for at beskytte det magiske hemmelige rum, som børns leg også består i. Børn lærer helt enormt meget gennem leg og udvikler både sociale og personlige kompetencer. Leg fremmer børns fantasi, deres gåpåmod, deres sprog, deres nysgerrighed, deres selvværd og deres identitet - så leg skal der være plads til meget af.

Bevidsthed og ansvar sætter rammen for gode relationer

Pædagogen bærer ansvaret for den gode relation i mellem dem selv og barnet og det er en utrolig vigtig bevidsthed for den voksne, at arbejde med. Derfor har alt pædagogisk personale i Børnehuset Blåkildevej uddannelse indenfor ICDP, som er et program der arbejder med at øge kvaliteten af relationen mellem barn og voksen.

Struktureret hverdag med plads til at boltre sig

Ugen i Børnehuset Blåkildevej er som regel planlagt på forhånd. Der er turdage for hver enkelt gruppe, storegruppen går til gymnastik én gang om ugen. Der er sproggrupper, grupper med dialogisk læsning og legegrupper. Vores struktur byder også på, at der er en del af dagen der ikke er planlagt, her bliver der nemlig i større grad plads til børnenes ideer og initiativer. Vi lægger stor vægt på, at inddrage børnene i alle hverdagens gøremål, som vasketøj, dække bord og feje legepladsen. Vi har pædagogiske overvejelser bag de ting og aktiviteter vi laver med børnene. Du kan læse mere om vores årshjul under aktiviteter.