Sproglig understøttelse og tydelige legezoner
Indretningen i børnehuset bærer så vidt muligt altid præg af, at en vores største pædagogiske fokusområder er sprog. Et pædagogisk velovervejet fysisk læringsmiljø er af betydning for barnets sproglige udvikling. Børnehuset er mange steder inddelt i tydelige legezoner. Der er billeder på væggen der inspirerer til, hvad man kan lege det pågældende sted. Legezonerne er indrettede så de er inspirerende for børnene, at lege i, stimulerer fantasien og er rare, at opholde sig i.
Selvstændighed
Børn kan selv, børn vil selv og børn skal selv. I Børnehuset Blåkildevej ser vi det enkelte barn som kompetent og selvstændigt og vi tilstræber, at tilrettelægge de fysiske rammer i børnehuset og aktiviteterne, så barnet oplever mange muligheder og sammenhænge for, at agere selvstændigt og kompetent. I Børnehuset Blåkildevej er næsten alt vores legetøj og vores materialer tilgængelige for børnene, så de selv kan gå til det og sætte gang i aktiviteter på egen hånd. Børnene opfordres i stor grad til, at være selvhjulpne og vi skaber muligheder og øvebaner for børnene. I Børnehuset Blåkildevej skal man ”gøre selv” i stort omfang. Børn henter mad og vand i køkkenet når der ikke er mere på stuen når vi spiser. Børn trykker sig selv ind og ud på velkomstskærmen og man tager selv tøj på i garderoben.