Selvstændighed, tydelighed og sproglig understøttelse

Sproglig understøttelse og tydelige legezoner

Indretningen i børnehaven bærer så vidt muligt altid præg af, at en vores største pædagogiske fokusområder er sprog. Et pædagogisk velovervejet fysisk læringsmiljø er af betydning for barnets sproglige udvikling. Børnehaven er mange steder inddelt i tydelige legezoner. Der er billeder på væggen der inspirerer til, hvad man kan lege det pågældende sted. Legezonerne er indrettede så de er inspirerende for børnene, at lege i, stimulerer fantasien og er rare, at opholde sig i.

Selvstændighed

Børn kan selv, børn vil selv og børn skal selv. I Børnehaven Blåkildevej ser vi det enkelte barn som kompetent og selvstændigt og vi tilstræber, at tilrettelægge de fysiske rammer i børnehaven og aktiviteterne, så barnet oplever mange muligheder og sammenhænge for, at agere selvstændigt og kompetent. I Børnehaven Blåkildevej er næsten alt vores legetøj og vores materialer tilgængelige for børnene, så de selv kan gå til det og sætte gang i aktiviteter på egen hånd. Børnene opfordres i stor grad til, at være selvhjulpne og vi skaber muligheder og øvebaner for børnene. I Børnehaven Blåkildevej skal man ”gøre selv” i stort omfang. Børn henter mad i køkkenet når der ikke er mere på stuen når vi spiser. Børn henter mere vand og mere vand. Børn trykker sig selv ind og ud på velkomstskærmen og man tager selv tøj på i garderoben.